onsdag 16 februari 2011

Movie maker

Vilken dag jag har haft, en hel dag med filmskapande! Jag hade fått möjligheten att bjuda in en filmpedagog till en klass på min skola. Eleverna skulle skapa en musikvideo i en grupp på fyra elever och sedan redigera i movie maker. Gruppen hade fått valt musik från freeplay music och varje enskild elev hade fått välja ut en personlig sak som de tog med till skolan. Filmpedagogen började dagen med att samtal med eleverna kring vad man kan tänka på när man filmar, t ex att använda sig av olika vinklar och filma ur olika perspektiv. I grupperna skulle sedan eleverna berätta om de personliga saker de haft med sig och efter det skulle de bygga en historia kring dessa. Sedan satte skapandet igång och kreativiteten flödade under många timmar och alla grupper lyckades att tillverka en musikvideo. En grupp valde att göra en animerad filmberättelse och det var nytt och spännande för mig och jag har redan tankar om att prova detta med en annan klass.

4 kommentarer:

  1. Hej Jenny! Tack för din kommentar på min blogg. Är det ok att jag använder din kommentar när jag driver plattforms-frågan med mina chefer?

    SvaraRadera
  2. Visst får du det, det är bara bra om det kan hjälpa andra.

    SvaraRadera
  3. Hej Jenny!
    Jag blir så otroligt imponerad. Du är ju jätteduktig på att driva ikt-arbetet. Inte utan att jag blir lite avundsjuk.

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Vilket bra filmprojekt ni gjort. Att plocka in en filmpedagog som stöd vid arbetet är ju lysande.

    Nu kan ju dina elever grunderna i filmande och redigering och ni har ytterligare ett redovisningssätt att använda vid andra arbets-områden.
    Bra jobbat!

    SvaraRadera