Under veckan som gått har jag funderat en del kring etikuppgiften och funderingarna har kretsat kring hur ska jag börja. Det jag bestämde tidigt var att jag ville fördjupa mig kring e-mobbing. Jag började med att surfa runt på nätet och läsa bloggar, artiklar och annat för att sätta mig in i begreppet elektronisk mobbing. Det jag fastnade för var Schysst på nätet(http://www.friends.se/filearchive/5/5611/Schysst%20på%20nätet.pdf), en handbok om mobbing på nätet. Den vänder sig till bl a till lärare.
Annars använde jag mig också av / http://kollakallan.skolverket.se/saker/natmobbning, http://surfalugnt.se/ och http://www.krankt.se/.
Efter att jag själv satt mig in i begreppet e-mobbing valde jag att ta hjälp av mina elever för att få tips och idéer kring ämnet. Under förmiddagen idag satt jag med en grupp elever som går i år 6 och samtalade med dem kring kränkningar som kan uppstå i den digitala världen. Vi började allt med att titta på reklamfilmen som http://www.friends.se/ har gjort:
Vi hade en mycket givande diskussion och efteråt så ville de gärna vara med och tillverka den startnyckel som jag talat med dem om. Kanske inte vad jag hade tänkt mig från början men jag valde ändå att låta dem vara med. Vi valde att använda oss av Photo story och eleverna ville använda sig av egna bilder. Jag provade detta och på några timmar hade vi tillsammans skapat en startnyckel och även fått med vårt arbetet i en temavecka som ska hållas inom kort kring värdegrundsfrågor. Vi kommer att under en dag får möjlighet att jobba kring e-mobbing, där vår lilla startnyckel ska inspirera övriga skolan att börja fundera kring begreppet elektronisk mobbing.
Annars använde jag mig också av / http://kollakallan.skolverket.se/saker/natmobbning, http://surfalugnt.se/ och http://www.krankt.se/.
Efter att jag själv satt mig in i begreppet e-mobbing valde jag att ta hjälp av mina elever för att få tips och idéer kring ämnet. Under förmiddagen idag satt jag med en grupp elever som går i år 6 och samtalade med dem kring kränkningar som kan uppstå i den digitala världen. Vi började allt med att titta på reklamfilmen som http://www.friends.se/ har gjort:
Vi hade en mycket givande diskussion och efteråt så ville de gärna vara med och tillverka den startnyckel som jag talat med dem om. Kanske inte vad jag hade tänkt mig från början men jag valde ändå att låta dem vara med. Vi valde att använda oss av Photo story och eleverna ville använda sig av egna bilder. Jag provade detta och på några timmar hade vi tillsammans skapat en startnyckel och även fått med vårt arbetet i en temavecka som ska hållas inom kort kring värdegrundsfrågor. Vi kommer att under en dag får möjlighet att jobba kring e-mobbing, där vår lilla startnyckel ska inspirera övriga skolan att börja fundera kring begreppet elektronisk mobbing.
Bra jobbat Jenny. Du har verkligen kommit långt. Här sitter jag och stångas med uppgiften, och vet inte hur jag ska börja.Det ska bli spännande att få se er startnyckel, och få höra hur resten av skolan reagerade.
SvaraRaderaFantasktiskt vad man kan skapa tillsammans med eleverna - det blir ju verkligen "på riktigt" för dem när de får vara med och skapa! Ska bli kul att se vad ni har gjort.
SvaraRadera-Åsa
Hej Jenny!
SvaraRaderaTack för bra länkar och tips om arbetssätt. Jag blir inspirerad! /Annette
Imponerande och inspirerande. Jag har också valt e-mobbning. Det ska bli spännande och se olika nycklar om samma ämne.
SvaraRaderaKul att diskussionen med eleverna blev så bra. Ska bli kul att få höra/se mer på onsdag.
SvaraRadera