torsdag 16 september 2010

Bloggen i undervisningen

Jag har fortsatt under även denna dag att ägna mig åt att läsa olika bloggar som behandlar skolan och IT. Känner mig lite förvirrad och fullproppad med information kring detta ämne och jag får nog erkänna att prestationsångesten smyger sig på. Vad oerhört mycket det finns att använda sig av om man bara hinner och orkar, var ska jag börja?
Igår handlade mitt inlägg om bloggen i skolan och jag funderar fortfarande på hur skulle jag kunna använda mig av den. Kanske har jag en liten rädsla för att använda mig av bloggen bara för att det är en "rolig grej" och inte ha riktig pedagogisk tanke bakom beslutet. I rapporten Digitala illusioner- om IT och media i skolan, kan man läsa: "elevernas lärande via IT riskerar att bli ytligt. I klassrummen blir IT-användning allför ofta en planlöslek med teknik."(s.4)
För visst är det bra att eleverna känner lusten att arbeta och deras motivation ökar när de får hålla på med datorer, men jag vill ha något mer.
Jag hoppas och tror att jag genom diskussioner nästa vecka med mina kurskamrater kommer att hitta svaren på mina frågor.

3 kommentarer:

  1. Håller med om att man känner sig lätt förvirrad och full av information.
    Jag tror att de största farhågorna och "problemen" med datorn i undervisningen sitter hos dem som är lågfrekventa användare.Det är en slags rädsla för nyheter.
    Barnen måste få arbeta med samma verktyg i skolan som på fritiden. Vi inom skolvärlden är så duktiga på att "stänga dörren".

    SvaraRadera
  2. Hej min nya bloggvän.
    Det är intressant det du skriver angående elevernas motivation kontra innehållet i undervisningen. Ett bra, genomtänkt och välplanerat innehåll behöver väl vara A och O oavsett vilket verktyg vi använder?

    SvaraRadera
  3. Bra frågor att ta upp till diskussion på onsdag!
    Bra jobbat!

    SvaraRadera